Acil Sağlık Hizmetleri
07 Ekim 2022

ACİL SERVİS HİZMETLERİ

Doğanşehir Devlet Hastanesi Acil Servisi 24 saat hizmet vermektedir.

Acil Servis girişinde önce hastalık durumuna göre öncelik belirleme işlemi (triyaj )yapılır. Acil hastaların diğer hastalara göre önceliği vardır.

Triyaj görevlisi hastanın ateş, nabız, tansiyon gibi yaşamsal bulgularını değerlendirerek hangi hastanın önce muayene olması gerektiğine karar verir.

Pansuman ve enjeksiyon için başvuran hastalar geldiği sıraya ve öncelikli hasta genelgesine göre pansuman-enjeksiyon birimine alınır. Hastanemizde rutin enjeksiyon ve pansumanlar saat 08.00-24.00 a kadar yapılmaktadır.

Nöbetçi eczane ve labotaruvar tetkik sonuç listesi  acil servis bekleme alanındaki LCD ekrandan yayınlanmaktadır.

HASTA BİLGİLENDİRME

-Muayene için hasta yanında alınacak kişilere sağlık çalışanları tarafından karar verilecektir.

-Acil Serviste müşahedede gözlemlenen hastalara ziyaretçi kabul edilmemektedir. Hastanın refakatçi ihtiyacına sağlık çalışanları tarafından karar verilecektir.

-Acil Hizmetler bölümümüze başvuru yapan hastalarımızın sınıflandırılması Acil servis prosedüründe belirlenmiş triyaj kriterleri çerçevesinde yapılmaktadır. Bu sınıflandırmada dörtlü tiraj sistemi uygulanmaktadır.


Acil Hizmetler, hastanemizde diğer birimlerimiz ile koordineli olarak hizmet vermekte ve faaliyet göstermektedir. Acil Hizmetler birimimize başvuran hastalarımızın olabildiğince en kısa süre içerisinde ilk müdahalelerinin yapılmasının ardından sağlıklarına kavuşturarak taburcu olması adına kesintisiz olarak hizmet vermekteyiz.

HASTANEMİZDE KULLANILAN RENKLİ KODLAR

Hastanemizde acil durum ve afet yönetimi ekibi ve planı oluşturulmuştur. Hastane birimlerinde gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Ayrıca bu konuda çalışanlara ve ekibe eğitimler verilmiştir.

İnsan yaşamının devam ettiği tüm alanlarda olduğu gibi sağlık hizmeti sunulan alanlarda da çeşitli riskler mevcuttur. Bu risklerin önceden tespit edilmesi, gerçekleşmesi durumunda neler yapılması ve risk yönetiminin nasıl sağlanması gerektiğinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu çerçevede, acil durumları yönetmek için çeşitli araçlara ihtiyaç duyulmuş ve bunlara yönelik bir takım uyarıcı sistemler geliştirilmiştir. Tüm dünyada bu amaçla en yaygın kullanıma sahip olan araçlardan birisi de renkli kodlardır. Renkli kodlar, belirlenmiş olan acil duruma göre;

  • Hastane çalışanlarını haberdar etmekte
  • Risk durumunda iletişime olanak tanımakta 
  • Kısa ve net mesaj vermekte
  • Doğru müdahale için zaman kazandırmakta
  • Panik oluşmasına engel olmakta
  • Acil durumlara hazırlıklı olmayı mümkün kılmakta
  • Hasta ve çalışan güvenliğini sağlamaktadır.

Renkli kodların çalışanlar tarafından kabul görmesi ve uygulanmasını sağlamak için belirlenen renk kodlarıyla ilgili eğitimler verilmeli, sağlık kurum ve kuruluşuyla ilgisi bulunan herkesin haberdar olması sağlanmalı ve ortak bir dil oluşturulmalıdır. Ülkemizde sağlıkta kalite çalışmaları kapsamında 2008 yılında mavi kod, 2009 yılında pembe kod, 2011 yılında beyaz kod ve 2015 yılında kırmızı kodun hayata geçmesiyle birlikte 4 farklı renkli kod uygulaması başlatılmıştır.

Mavi kod;(2222) tüm dünyada aynı acil durum için aynı rengin kullanıldığı tek renkli koddur. Acil tıbbi müdahaleye ihtiyaç duyan hastalar, hasta yakınları ve tüm hastane personeline en kısa sürede müdahale edilmesini sağlayan acil durum yönetim aracıdır. Genellikle oluşturulan bir çağrı sistemi aracılığıyla sağlık çalışanı tarafından verilen kod, hastanede karşılaşılacak solunum veya kardiyak arrest durumlarında, müdahalenin en hızlı ve etkin şekilde yapılmasını mümkün kılmaktadır. 

Pembe kod (3333); sağlık kurum ve kuruluşunda bebek ya da çocuk kaçırma riski ve/veya eyleminin söz konusu olduğu durumlarda zamanında müdahale edilmesi amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur. Sağlık hizmet sunucusu kendi özgün koşulları çerçevesinde çocuk kaçırılma durumları için bir uyarı sistemi kurmaktadır. 

Beyaz kod(1111): sağlık kurum ve kuruluşunda görevli personele yönelik şiddet riski/girişimi varlığında ya da şiddet uygulanması halinde, olaya en kısa sürede müdahalenin yapılması amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur. Bu kodla ilgili sağlık çalışanlarına eğitimler verilmekte, beyaz kod uygulamasına yönelik olarak her dönem tatbikat gerçekleştirilmektedir. Olaya maruz kalan çalışanlara ise gerekli destek sağlanmaktadır. Ardından, gerçekleşen olaylara ilişkin kayıtlar kalite yönetim birimlerine teslim edilmekte ve gerekli düzeltici önleyici faaliyetler yapılmaktadır. Sağlıkta Ulusal Renkli kodlarda (URK) yer alan her bir renkli kod için ayrı ortak bir numara belirlenmek suretiyle ulusal düzeyde uygulamada ortak bir dil oluşturulmuştur. 

Kırmızı Kod(4444): sağlık kurum ve kuruluşlarında çıkabilecek herhangi bir yangın tehlikesi halinde, yangına en hızlı şekilde müdahale edilerek oluşabilecek tehlikeleri ve zararları en aza indirmek ve/veya önlemek amacıyla oluşturulan acil uyarı kodudur. Bu kodla ilgili sağlık çalışanlarına eğitimler verilmeli, kırmızı kod uygulamasına yönelik olarak yılda en az bir kez tatbikat gerçekleştirilmelidir. 

Turuncu Kod: Kimyasal biyolojik, nükleer madde ile bulaşla gelen hasta-çalışanların dekontaminasyonu ve tedavisinin hızlıca yapılması için kurulmuş bir acil durum kodudur.

Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlarda (URK) yer alan her bir renkli kod için bir telefon numarası belirlenmiştir. Böylece ulusal düzeyde uygulamada ortak bir dil oluşturulmuştur. 

Numaralar kodların baş harflerine uygun olarak alfabetik sırayla verilmiştir.